Súhlasíte s tým, aby ľudia jazdili po diaľnici zadarmo ?
Podľa cenastatu.sme.sk bol príjem štátu zo spotrebnej dane z minerálnych olejov (pohonné hmoty, najmä benzín a nafta) v roku 2018 : 2 320 200 000 eur a v roku 2019 : 2 426 400 000 eur, t.j. v roku 2019 sa vybralo o 106 200 000 eur viac ako v predchádzajúcom roku (https://cenastatu.sme.sk/kv-d-dvv-n/graph/table1/row003/2018/).
Pre porovnanie podľa NDS a.s. príjem za rok 2019 za elektronické diaľničné známky bol vo výške 79 374 263 eur (https://ndsas.sk/press/spravy/motoristi-pri-uhrade-dialnicnej-znamky-viac-vyuzivaju-internet-aplikacia-a-web-si-spolu-polepsili-o-14-percent).
Z toho :
88,2 % päťdesiateurových ročných známok zaplatili slovenské značky (ŠPZ), t.j. 1 167 158 x 0,882 = 1 029 433 , 1 029 433 x 50 = 51 471 667 eur,
11,8 % päťdesiateurových ročných známok zaplatili zahraničné značky, t.j. 1 167 158 x 0,118 = 137 725, 137 725 x 50 = 6 886 250 eur
33 % desaťeurových desaťdňových známok zaplatili slovenské značky, t.j. 2 743 463 x 0,33 = 905 343, 905 343 x 10 = 9 053 430 eur.
67 % desaťeurových desaťdňových známok zaplatili zahraničné značky , t.j. 2 743 463 x 0,67 = 1 838 120, 1 838 120 x 10 = 18 381 200 eur.
Spolu bolo ešte zaplatených 610 357 štrnásťeurových tridsaťdňových známok, t.j. 610 357 x 14 = 8 544 998 eur. (Nie je tam uvedené koľko z toho je slovenských a koľko cudzích).
Zhruba 2,7 milióna vodičov (55 %) známku uhradilo na obchodnom mieste (https://eznamka.sk/sk/zakaznicke-miesta/zoznam-obchodnych-miest).
Najviac čerpacích staníc na Slovensku majú asi Slovnaft(MOL), OMV a Shell.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že viac peňazí za známky platia majitelia áut so slovenskými značkami v porovnaní s majiteľmi áut s cudzími značkami.
Platenie za známky je spojené so zaťažovaním všetkých majiteľov automobilov spojeným s kúpou známky, s pokutami pre zábudlivcov, s frustráciou menej príjmových skupín obyvateľstva, ktorí nemajúc na kúpu známky sú nútení trmácať sa po bočných paralelných cestách po dedinách a mestečkách zamorujúc životné prostredie miestnych obyvateľov výfukovými splodinami a hlukom. A týka sa to aj mnohých turistov „tiahnucich“ v lete naším územím ku moru alebo do našich hôr či rekreačných zariadení pri našich vodných plochách. Alebo aj novoročných turistov užívajúcich si u nás lyžovanie a termálne kúpele. Zrušenie známok môže byť v prípade cestovného ruchu našou konkurenčnou výhodou v porovnaním s okolitými krajinami.
Elektronické diaľničné známky podľa môjho názoru nie sú celkom spravodlivé, pretože nerozlišujú medzi občasnými užívateľmi, ktorí použijú diaľnicu povedzme raz za mesiac na návštevu rodiny a užívateľmi, ktorí diaľnicu používajú na každodenné „chodenie“ do práce alebo za účelom podnikania, ktorí si ešte k tomu môžu o sumu za elektronickú diaľničnú nálepku znížiť základ dane z príjmu.
Spravodlivejšia je podľa môjho názoru z tohto pohľadu práve spotrebná daň z minerálnych olejov (PHM), pretože čím viac jazdíte po cestách, tým viac platíte za pohonné hmoty a teda tým pádom aj viac daní do štátneho rozpočtu. Odtiaľ je možné ľahko v prípade potreby transferovať časť vybraných daní do Národnej diaľničnej spoločnosti a.s.. Do budúcna je potrebné počítať s výpadkom tejto dane súvisiacim s možným rozmachom elektromobilizmu, zatiaľ to ešte nie je aktuálne.
Otázkou je aj koľko stojí celá „architektúra“ výberu týchto peňazí od ľudí a čiastočne v koho prospech to ešte slúži(§5 odst.2 písm. a, zákona 448/2013 Z.z.). (https://ekonomika.sme.sk/c/2236279/provizia-za-predaj-dialnicnych-nalepiek-nie-je-oslobodena-od-dph.html)
To fakt chce väčšina ľudí dobrovoľne platiť za to, za čo by možno nemala a ani by nemusela? Len aby náhodou turisti a iní ľudia nepoužívali zadarmo naše diaľnice postavené z eurofondov? Veď stačí, keď každý tretí turista natankuje u nás a už budeme mať cez spotrebnú daň a DPH za benzín a naftu zaplatené aj za cesty. Však? A možno si dajú aj kávu a niečo pod zub, keď sa budú cítiť dobre a zarobíme cez dane a odvody (ako štát) aj na tom. Jednoduché kupecké počty.
Ak už ľudia majú rozhodovať v ankete o elektronických známkach, možno by bolo lepšie, aby to bolo anonymné, pretože nie každý chce byť spájaný s nejakou konkrétnou politickou stranou, aj keď súhlas so zrušením známok nemusí znamenať podporu danej strany vo voľbách.
Ľudia na správne posúdenie by mali mať viac informácií o predmete ankety, najmä koľko zaplatia spolu majitelia áut so slovenskými značkami za rok, koľko z týchto áut slúži na podnikanie s možnosťou zníženia dane z príjmu (koľko sa im spolu reálne „vráti“ späť z celoročného príjmu za známky), ako sú plátci za známku regionálne rozmiestnení v zmysle východ – západ Slovenska, t.j. kto na to viac dopláca (https://www.ndsas.sk/spoplatnenie/elektronicka-dialnicna-znamka), koľko spolu zaplatia majitelia áut s cudzími značkami za rok, aké sú náklady za sprostredkovania predaja známok v prospech tretej strany a aká je prípadná alternatíva výpadku príjmov štátu za diaľničné nálepky (atď). Čím viac bude zodpovedaných otázok a čím viac bude informácií o predmete ankety, tým viac to môže viesť k racionálnemu a optimálnemu rozhodnutiu hlasujúcich občanov a alebo aj poslancov. Pod lampou nemusí byť vždy najväčšia tma, či ?
Napr. alternatívou zrušených známok môže byť zníženie spotrebnej dane z minerálnych olejov tak, aby autá s cudzími značkami tankovali „naše dane“ vo väčšej miere na Slovensku a tým nahradili výpadok príjmu z elektronických diaľničných známok.
Druhou možnosťou je primerané niekoľkopercentné zvýšenie spotrebnej dane, čo je asi menej preferované predvolebné alebo povolebné riešenie :).A vzhľadom na vyššie uvedené možno ani nie.
Viac informácií zrejme môže poskytnúť ľuďom NDS a.s.
Ak by bol záujem o spravodlivú logiku, potom by ju bolo možné zhrnúť takto :
„Kto viac jazdí, ten viac platí.
Cez spotrebnú daň z minerálnych olejov a daň z pridanej hodnoty (z natankovaných pohonných hmôt).
Na rozdiel od elektronickej diaľničnej známky.“
Zrušenie elektronických diaľničných známok ušetrí slovenským občanom a firmám viac ako 60 míliónov eur ročne.
V roku 2019 sa vybralo na spotrebnej dani z pohonných hmôt o 106,2 mil eur viac ako v predchádzajúcom roku. Ak vzrástol výber spotrebnej dane tak, vzrástol aj výber DPH z týchto natankovaných pohonných hmôt. O koľko ?
Dá sa to ešte zniesť ? (https://www.youtube.com/watch?v=iYWeAl5OwJo)
Prílohy:
488/2013 Z. z.
o diaľničnej známke a o zmene niektorých zákonov
Úhrada diaľničnej známky
§ 4
(1)
Povinnosť úhrady diaľničnej známky má vodič vozidla alebo vodič jazdnej súpravy.
(2)
Prevádzkovateľ vozidla alebo prevádzkovateľ jazdnej súpravy je povinný zabezpečiť, aby pri užívaní vymedzených úsekov ciest vozidlom alebo jazdnou súpravou bola splnená povinnosť úhrady diaľničnej známky.
§ 5 Úhrada diaľničnej známky v elektronickej podobe
(1)
Pri úhrade diaľničnej známky v elektronickej podobe sa do elektronického systému správne a úplne
zadajú tieto údaje
a)
krajina registrácie vozidla,
b)
evidenčné číslo vozidla alebo prípojného vozidla kategórie O1 a O2,
c)
typ vozidla a to, či ide o vozidlo alebo o prípojné vozidlo,
d)
platnosť diaľničnej známky a začiatok jej platnosti.
(2)
Diaľničnú známku v elektronickej podobe možno uhradiť
a)
na predajných miestach v hotovosti, platobnou kartou alebo s použitím iných platobných
prostriedkov, ktoré prijíma správca výberu úhrady diaľničnej známky,
b)
prostredníctvom internetového portálu platobnou kartou alebo s použitím iných platobných
prostriedkov, ktoré prijíma správca výberu úhrady diaľničnej známky,
c)
ďalšími spôsobmi, ktoré určí správca výberu úhrady diaľničnej známky vo všeobecných obchodných
podmienkach.
(3)
O úhrade diaľničnej známky v elektronickej podobe sa vydá potvrdenie, ktoré obsahuje
a)
miesto a čas predaja diaľničnej známky,
b)
krajinu registrácie vozidla,
c)
evidenčné číslo vozidla alebo prípojného vozidla kategórie O1 a O2,
d)
typ vozidla a to, či ide o vozidlo alebo o prípojné vozidlo,
e)
platnosť diaľničnej známky, začiatok a koniec jej platnosti,
f)
názov a sídlo správcu výberu úhrady diaľničnej známky.
(4)
Služby súvisiace najmä s kúpou alebo výmenou diaľničnej známky, opravou údajov
a výšku servisných poplatkov určí správca výberu úhrady diaľničnej známky vo všeobecných
obchodných podmienkach.
ako v Nemecku ...
ja sa domnievam, že občania, fyzické osoby, ...
Dalo by sa povedať,že návrh na zrušenie ...
Celá debata | RSS tejto debaty